Goed werkgeverschap draait om een gezonde bedrijfscultuur waarin misstanden worden voorkomen. Binnen Stichting SBI – met de bv’s SBI Zonheuvel (hotel & conferentiecentrum), SBI Beheer, SBI Formaat, Odyssee, OR Consultancy en WissemaGroup (samen kortweg ‘SBI’) – vinden we het belangrijk dat iedereen veilig en duidelijk kan melden wanneer er iets niet goed gaat.

Met de klokkenluidersregeling willen we risico’s verkleinen en incidenten voorkomen. Zo zorgen we ervoor dat medewerkers én andere betrokkenen de mogelijkheid hebben om vermoedens van misstanden te melden. De kern van de regeling is simpel: melders moeten goed beschermd zijn wanneer zij een melding doen.

Daarnaast is het hebben van een klokkenluidersregeling wettelijk verplicht volgens de Wet bescherming klokkenluiders die sinds 18 februari 2023 geldt.

Wat staat er in de regeling?

De regeling beschrijft:

  • wanneer er sprake is van een (vermoeden van) misstand;
  • hoe en bij wie je een melding kunt doen;
  • hoe de melding wordt behandeld;
  • welke rechtsbescherming er geldt;
  • en hoe de melder wordt beschermd.

Let op: deze regeling gaat niet over ongewenst gedrag zoals agressie, geweld of intimidatie. Daarvoor hebben we een aparte klachtenregeling. Binnen SBI zijn LVV-gecertificeerde vertrouwenspersonen beschikbaar voor zowel integriteitskwesties als ongewenste omgangsvormen.

  • Voor inzage in de volledige regeling: klik hier
  • Voor een verkort stroomdiagram en contactgegevens: klik hier

De klokkenluidersregeling is op 9 september 2025 met instemming van de volledige medezeggenschap binnen SBI vastgesteld.